KEMAHIRAN Kaunseling
Kemahiran-Kemahiran Asas Bimbingan Dan
Kaunseling
Seorang yang bergelar kaunselor perlu
mempunyai kemahiran-kemahiran asas bimbingan dan kaunseling. Sekiranya kemahiran-kemahiran
ini tidak dikuasai oleh kaunselor maka kaunseling yang di jalankan bersama
klien tidak akan berhasil. Antara kemahiran asas bimbingan dan kaunseling
adalah :
·
Tingkah laku memberi perhatian
Kaunselor dapat memberi perhatian yang sepenuhnya terhadap klien serta
perhatian yang teliti akan dapat memahami masalah murid dengan baik. Selain
itu, situasi ini akan menimbulkan rasa hormat dan rasa selamat bagi seseorang
klien selain berfungsi sebagai satu alat peneguhan serta memudahkan komunikasi.
Komponen-komponen tingkah laku memberi perhatian.
-
Kedudukan anggota badan ( posture ) kaunselor
Kedudukan tubuh badan kaunselor mestilah condong ke hadapan, iaitu kea rah klien. Penting bagi menunjukkan klien
yang kaunselor itu berminat untuk mendengar segala masalah yang di hadapi oleh
klien
-
Ekspresi muka
Mestilah berseri dan dalam keadaan ceria, menunjukkan bahawa kaunselor
sedia mendengar dan sedia menerima klien
-
Tentangan mata
Kaunselor hendaklah bertentang mata apabila sesi kaunseling sedang
berjalan. Keadaan ini memberitahu dan menunjukkan kepasa klien bahawa pembimbing
( kaunselor ) meminati apa jua yang di perkatakan oleh klien dan bersama klien secara
fizikal dan mental.
-
Soalan terbuka
Satu cara menggalakkan klien bercakap dengan panjang lebar adalah dengan
menggunakan kemahiran ini.
-
Dorongan minimum untuk nercakap
Dorongan minimum ini termasuklah gerak isyarat, anggukan kepala,
perkataab tunggal, perawakan badan atau ulangan perkataan yang pening sebagai
menunjukkan kaunselor itu berminat akan kata-kata klien
Seorang kaunselor dapat menggunakan senarai
semak berikut untuk menyemak tingkah laku memberi perhatiannya. Sekiranya
terdapat kelemahan semasa kaunseling, kaunseling perlu berusaha untuk
mengatasinya agar kaunseling dapat dipertingkatkan.
·
Kemahiran membina hubungan
-
Hendaab menguasai kesemua kemahiran yang berkesan dan
berguna dalam membina hubungan yang baik dengan kliennya, demi menentukan
kejayaan kaunseling yang diaturkan. Akan tetapi, dalam proses membina hubungan
ini tidak boleh wujud dengan cara paksaan.
-
Menjalin
hubungan dengan menggunakan teknik yang sesuai di mana seseorang kaunselor itu
dapat memberi keyakinan untuk menyakinkan kliennya.
-
Boleh melihat dari segi kemesraan perhubungan
dalam pertemuan, tanda kepercayaan lahir akibat penerimaan klien sepenuhnya
tanpa syarat dan seterusnya klien akan memberitahu masalahnya tanpa keraguan.
·
Kemahiran memberi perhatian
-
Kaunselor perlu
berusaha memahami tanda yang ditonjolkan. Misalnya, Seseorang itu duduk
berseorangan dan mendiamkan diri walaupun rakan-rakannya bercakap atau
menanyanya soalan. Ini menunjukkan bahawa dia sedang marah dan menjauhkan diri
daripada rakan-rakannya. Manakala seseorang itu senyum menunjukkan gembira,
suka hati dan baik hati dan sebagainya.
-
Nada suara lebih boleh ‘membongkar’ maklumat daripada
air muka, kerana nada suara yang tinggi dan rendah boleh menunjukkan emosi
seseorang. Misalnya, seseorang itu berucap dengan nada suara yang kuat dan
tinggi semasa marah, manakala orang yang berperasaan sedih biasanya berucap
dengan nada suara yang rendah dan perlahan.
-
Memberi
perhatian memainkan peranan yang penting dalam bidang kaunseling. Ia juga merupakan
kemahiran bukan lisan.
-
Komunikasi
bukan lisan banyak menggambarkan situasi lebih tepat daripada komunikasi lisan.
Seseorang boleh mengawal komunikasi lisannya sebelum berucap tetapi komunikasi
bukan lisan tidak senang dikawal. Ini disebabkan gerak isyarat, air muka atau
kontak mata tidak dapat menipu orang lain.
-
Contohnya
seorang itu mungkin berkata : ‘ Saya tidak berasa bimbang akan pertandingan
pidato. walaupun saya belum buat latihan.’ Tetapi semasa berucap kontak matanya
sering mengelakkan orang lain. Komunikasi bukan lisan orang itu telah
menunjukkan bahawa sebenarnya dia merasa bimbang terhadap pertandingan yang
akan datang itu.
·
Kemahiran Mendengar
-
Kemahiran
mendengar digunakan lebih banyak daripada berucap dan respons terutamanya dalam
peringkat awal sesi kaunseling. Oleh itu, kejayaan dalam sesuatu proses
kaunseling bergantung kepada kemahiran mendengar seseorang kaunselor.
-
Seseorang
kaunselor yang mempunyai kemahiran mendengar yang berkesan, dia perlu sentiasa
bersedia untuk mendengar, tidak memberi perhatian kepada fikiran masalah orang
lain, sebaliknya, mendengar dengan teliti dan mencari makna dalam apa seseorang
klien itu berkata.
-
Dalam proses
kaunseling, sebagai seorang kaunselor harus mendengar setiap perkataan klien
untuk mengelakkan timbulnya pandangan prasangka.
-
Kaunselor harus
mendengar kesemua perkataan, metafora, volume, nada, suara, gerak isyarat dan
kontak mata. Kesemua perhatian ini akan memberi maklumat yang penting dan
berguna tentang pandangan atau pemikiran seseorang yang sedang menghadapi
masalah. Oleh itu, kaunselor hendak menguasai kemahiran memberi perhatian dan
mendengar secara ‘free floating’ daripada memikir apa tindak balas dan respons
yang harus diberikan.
Dalam proses mendengar dan memberikan
respon kepada klien, para kaunselor juga perlu menunjukkan mereka berminat dan
menggunakan bahasa badan yang sesuai. Kajian telah membuktikan ketiga-tiga
faktor iaitu memberi perhatian termasuk kontak mata, gaya relaks dan respons
boleh menggalakkan kecurahan perasaan dan mempunyai peneguhan yang kuat.
·
Kemahiran Mengendalikan Kesenyapan dan
Membuat Interpretasi
-
Kajian juga
menunjukkan kesenyapan akan membuat seseorang berucap, memberikan ruang untuk
klien berfikir, mengemas idea dan membuat refleksi. Misalnya, seseorang
pelajar datang berjumpa kaunselor buat pertama kali, tetapi tidak berucap dan
kesenyapan diteruskan buat sementara.
-
Di dalam
situasi ini, kaunselor yang berpengalaman selepas menunggu kira-kira satu
minit, akan memecahkan suasana kesenyapan itu dengan berkata: ‘mungkin anda
masih cari idea bagaimana anda patut bermula. Bagaimanapun, saya akan dengar
dengan hati terbuka bila-bila anda telah bersiap bermula.’ Dengan kata-kata
demikian, perasaan empati mula dikesan oleh klien itu, dan kemungkinannya akan
membawa dorongan untuk meluahkan masalah yang mengganggu fikirannya.
-
Adalah penting
bagi kaunselor membenarkan sedikit masa kesenyapan di antara komunikasi dua
hala, tetapi tidak dibenarkannya tinggal agak lama, iaitu seelok-eloknya tidak
lebih daripada satu minit.
-
Kaunselor harus
menggunakan kemahiran empati dengan menunjukkan kefahaman perasaan klien yang
menghadapi masalah, demi mendorongkannya mudah mendedahkan perasaan secara
lebih mendalam.
-
Kadang-kala
kesenyapan bermakna klien sedang membuat refleksi terhadap perkara yang telah
dibincangkan tadi. Ia juga boleh bermakna gambaran takut, marah, letih, hormat,
dukacita atau malu.
-
Kaunselor perlu
memerhati komunikasi bukan lisan yang mengiringinya.
-
Adalah wajar
bagi kaunselor menyatakan secara langsung bahawa kliennya seolah-olah
membimbang, merasa marah atau dukacita. Cara ini mungkin dapat mendorongkannya
berucap lebih.
-
Adalah perlu
bagi kaunselor menjamin kerahsiaan komunikasi mereka, agar membolehkan klien
merasa selamat untuk meneruskan perbulannya.
-
Mengakui klien
yang segan berucap mungkin membantu untuk memecahkan kesenyapan yang agak lama.
Misalnya, ‘Anda merasa sukar untuk meneruskan berucap kerana anda kurang
yakin atau tidak percaya saya?’ atau ‘Anda segan berucap kerana anda marah
kerana dipanggil berjumpa saya? Adakah ini fikiran anda’
Comments
Post a Comment