KONSEP Bimbingan & Kaunseling



Tingkahlaku bermasalah boleh didefinisikan sebagai tingkah laku yang tidak normal dan terkeluar dari nilai dan norma sosial masyarakat, tidak kira di dalam kehidupan bermasyarakat atau termasuk sekolah. Secara konsepnya, ia bertentangan dengan tingkah laku yang lazimnya dianggap sebagai persepsi, perasaan, dan perlakuan yang pada kebiasaanya dialami oleh banyak orang dalam sesebuah masyarakat sama ada di kawasan pedalaman mahupun bandar. Maka, bimbingan dan kaunseling memainkan peranan yang penting terutamanya dalam bidang pendidikan agar masalah di kalangan murid-murid dapat diatasi.

Menurut Shretzer dan Stone pada tahun 1974 bimbingan merupakan suatu proses yang membantu individu tersebut memahami dan menyedari segala kelebihan dan kelemahan yang pada mereka. Cara ini dapat membantu mereka melihat dengan lebih realistik dalam menentukan aras aspirasi yang sesuai dengan kebolehan serta kelebihan mereka.

Menurut pandangan Alice Crow pada tahun 1964 bimbingan dijelaskan sebagai memberi bantuan kepada seseorang individu bagi menentukan matlamat jangka pendek dan panjang serta merancang cara-cara bertindak dan memperbaiki setiap tingkah laku dalam aspek-aspek yang perlu.

Selain itu, McDaniel dan Shaftel pada tahun 1956 menyatakan bimbingan merupakan suatu pola khidmat yang merangkumi orientasi, maklumat pendidikan dan kerjaya inventori individu, kaunseling, penempatan dan aktiviti susulan.

Menurut pandangan George, R.L dan Cristiani T.S. pada tahun 1995 menjelaskan bimbingan sebagai memberikan maklumat yang berkaitan dengan minat dan keperluan peribadi pelajar seperti maklumat pendidikan. Tujuan bimbingan lebih menekankan pencegahan daripada rawatan masalah psikologi.

Takrifan kaunseling seing ditafsirkan sebagai satu bentuk naihat. Namun ia bukan hanya nasihat semata-mata disebabkan wujudnya unsur nasihat ini. Pada asalnya kaunseling berasal dari perkataan inggeris iaitu ‘counselling’ yang bermaksud menolong.

Namun begitu, terdapat pelbagai takrifan lain berkenaan dengan maksud kaunseling ini antaranya ialah Shertzer dan Stone pada tahun 1974 telah mentakrifkan kaunseling sebagai suatu proses interaksi yang membolehkan individu itu memahami diri dan persekitarannya. Hal ini akan membantunya membentuk matlamat dan nilai yang akan menjadi asas kepada tingkah lakunya pada masa hadapan.

Kaunseling juga ialah satu keadaan dimana proses untuk membantu individu yang mengalami tingkah laku bermasalah, Delaney dan Eisenberg pada tahun 1977 berpendapat kaunseling ialah satu proses di mana kaunselor membantu klien supaya bertingkah laku dengan cara yang lebih berkesan.

Secara keseluruhannya, bimbingan dan kaunseling merupakan satu proses buat seorang kaunselor dalam membantu seseorang individu untuk mencapai satu tahap kehidupan yang lebih baik dengan memanfaatkan kelebihan serta kebolehan yang ada pada diri mereka. Kaunselor juga memiankan peranan penting dalam membantu individu memahami dirinya dan dunia di sekelilingnya supaya ia boleh menggunakan keboleh dan bakat yang ada sepenuhnya.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN Kaunseling

JENIS-JENIS Perkhidmatan Kaunseling di Sekolah

KEMAHIRAN Kaunseling