PRINSIP Kaunseling
TOKOH
|
PRINSIP
|
Patterson
(1967)
|
1.
Proses
yang bertujuan mempengaruhi perubahan tingkah laku klien secara sukarela.
2.
Klien
mempunyai masalah psikologi.
3.
Kaunseling
dijalankan secara sulit dan semua bahan perbincangan hendaklah dirahsiakan.
4.
Kaunselor
merupakan orang yang mahir serta berupaya menolong kliennya mengatasi masalah
psikologi.
5.
Kaunselor
berusaha memahami kliennya.
|
Biasco. F
(1966)
|
1.
Kaunseling
adalah untuk semua individu dan tidak terhad kepada mereka yang mempunyai
masalah sahaja.
2.
Perkembangan
untuk membantu klien memperoleh pengetahuan dan kefahaman diri.
3.
Berkesan
apabila dirancang secara sistematik dan teratur.
4.
Menekankan
aspek yang positif kepada setiap individu.
5.
Menitikberatkan
perkembangan individu dari segi masa; masa silam, masa kini dan masa hadapan
dan dari segi bidang akademik, sosial dan peribadi.
|
McDaniel dan
Shaftel (1956)
|
1.
Setiap
klien hendaklah diterima sebagai individu dan dilayan dengan baik.
2.
Kaunselor
seharusnya memberikan penghormatan tulen terhadap hak-hak individul
3.
Perhubungan
kaunselor dan klien boleh ditamatkan bila-bila masa.
4.
Kaunseling
menekankan pemikiran bersama-sama klien. Kaunselor tidak memikirkan atau
membuat keputusan untuk klien.
5.
Prinsip-prinsip
kaunseling adalah sejajar dengan ideal-ideal demokrasi. Kaunselor menerima
hak seseorang itu berbeza dari segi minat, keperluan, kebolehan intelek,
kestabilan emosi dan sebagainya.
|
Comments
Post a Comment